راهنمای مدیریت ورودی کندو


 

زنبورها در طبیعت از هر فضای ورودی که می توانند پیدا کنند به خوبی استفاده می کنند. با این حال در محیط مدیریت شده کندوهای خودمان، مدیریت ورودی مهارت مهمی است که زنبورداران می توانند از آن استفاده کنند. از عرض ورودی گرفته تا محل و تعدادشان، نحوه ورود و خروج زنبورهای شما به کندو، ارزش توجه زنبورداران را در همه زمان‌های سال دارد.

پیکربندی ورودی کندو می تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد کندو داشته باشد. در این مقاله به ورودی‌های پایین، ورودی‌های بالا، ملاحظات مربوط به هر کدام و روش‌های مختلفی که می‌توانید این ورودی‌ها را در طول فصل زنبورداری دستکاری کنید، خواهیم پرداخت.

نقش ورودی های کندو
بدیهی است که هدف اصلی ورودی کندو فراهم کردن راه آسان برای ورود و خروج زنبورها به کندو است. با این حال کاربرد این ورودی ها بسیار فراتر از این است.

  ورودی به کلنی اجازه می دهد تا به طور فعال شرایط داخل کندو را تنظیم کند. زنبورها با ایجاد جریان قابل توجهی از هوا به داخل و خارج کندو با تکان دادن بال های خود، می توانند تهویه ورودی را در تابستان تنظیم کنند.
  مکانیزمی برای کاهش رطوبت جریان هوا می تواند به کاهش تجمع رطوبت در کندو کمک کند، که می تواند تهدیدی جدی برای کلنی در محیط غیرفعال کندو در طول زمستان باشد.
  به عنوان نقطه ای برای انتقال منابع از زنبورهای چراگر به داخل کندو . (از شهد گرفته تا بره موم و آب ، همه اینها منابع ضروری برای کلنی هستند)
  یک منطقه کاملاً تعریف شده برای زنبورهای نگهبان برای دفاع مؤثر. کلنی به توانایی دفع تهدیدهایی مانند زنبورهای سارق (کلنی های دیگر از حیاط زنبور عسل خود یا کندوهای همسایه که می توانند حمله کرده و اقدام به سرقت عسل زنبور شما کنند) نیاز دارد. این وسیله همچنین به کاهش احتمال خطر ناشی از موش ها و سایر موجودات کمک می کند.

؛؛ یک ورودی ایده آل می تواند تمام این عوامل را برطرف کند.

گزینه های ورود زنبوردار!

ورودی های پایین
ورودی کلاسیک، حداقل با کندوی لنگستروت در پایین کندو قرار دارد و معمولاً تقریباً تمام عرض کندو را اشغال می کند. این امکان دسترسی فوری به چراگرها را فراهم می کند و می تواند تهویه اضافی را فراهم کند، به خصوص هنگامی که با تخته پایینی کفباز شده، ورودی های بالایی و یا پوشش های داخلی تهویه شده ترکیب شود.

با این حال ورودی پایین دارای اشکالاتی است. نزدیک بودن به سطح زمین دسترسی آسان به آفات و شکارچیانی مانند راسوها (که عاشق خوردن زنبورها هستند) یا یک نقطه ورودی مناسب برای جوندگان را فراهم میکند.تصور کنید کندوی عسل شما یک اقامتگاه زمستانی بسیار مناسب با محیطی گرم، راحت و پر از عسل را برای آنها فراهم میکند. علاوه بر این، با یک ورودی پایین با عرض کامل، به خصوص اگر ورودی های متعدد دیگری به کندو وجود داشته باشد، ممکن است در چنین شرایطی کار کندو برای دفاع از خود را دشوار کند و کندوهای ضعیف را مستعد رفتار غارت کند

.

شما می توانید با استفاده از چند مورد افزودنی آسان و ارزان برای رفع این نگرانی ها کمک کنید. اینها شامل کاهنده‌های ورودی است که به شما امکان می‌دهند عرض ورودی، صفحه‌های غارت و حفاظ‌های موش را تنظیم کنید، نه اینکه از پایه کندو برای بلند کردن کندو از روی زمین استفاده کنید. پایه کندو به طور کامل مانع از دسترسی شکارچیان و آفات به کندو نمی شود، اما کار را برای آنها دشوارتر می کند .

ورودی های برتر
از طرف دیگر ورودی های بالایی معمولاً در طبق های عسل یا از طریق یک دریچه ورودی که بین جعبه ها قرار می گیرد، یافت می شود که راهی را برای زنبورها ایجاد می کند تا وارد طبق بالاتر شوند. در واقع برخی از زنبورداران فقط از ورودی های بالا استفاده می کنند.

ورودی بالایی دسترسی مستقیم زنبورهای چراگر به طبق کندو را آسان‌تر می‌کند. در نتیجه شهد نیازی به ورود به قسمت پایین کندو ندارد، در صورت استفاده نکردن از دریچه بالایی زنبور چراگر باید از میان مولدین‌ها عبور می‌کند، و حتی احتمال دارد قبل از اینکه به طبق های عسل راه پیدا کند، از یک مانع ملکه نیز عبور کند. با این حال دور زدن مولدین به این روش می‌تواند منجر به ذخیره گرده در عسل‌های فوق‌العاده شود، اما هنگامی که با ورودی‌های پایین ترکیب ‌شود ، مناطق متعددی را ایجاد می‌کنند که زنبورها باید در برابر سرقت، شکارچیان و آفات از آنها دفاع کنند. گفته شد ورودی های متعدد تهویه جریان تابستانی بهتری را فراهم می کنند و بسته به پیکربندی کندو می توان در زمستان نیز از آن استفاده کرد.

ورودی های بالا با تجمع برف در زمستان و همچنین پوشش گیاهی در تابستان کمتر مسدود می شوند. اگر از یک حذف کننده ملکه استفاده می کنید، مطمئن شوید که هنوز راهی برای خروج نرها و ملکه های جدید از جعبه زاد و ولد وجود دارد، در غیر این صورت نرها نمی توانند از کندو خارج شوند، و اگر قرار بود یک رویداد بچه دهی یا جایگزینی ملکه انجام شود، ملکه جدید شما ممکن است نتواند کندو را برای جفت گیری ترک کند.

ورودی های بالا و جریان هوای اضافی می تواند در زمستان به ویژه در کندوهای بدون عایق، که در آن تراکم جمعیت (خوشه) اتفاق می افتد مفید باشد. این یک روش سنتی برای مدیریت تهویه زمستانه است و به کاهش رطوبت اضافی در کندوهای زمستان گذران کمک می کند. با این حال در کندوهای عایق شده، تراکم (خوشه) کمتر اتفاق می افتد، و بسیاری از زنبوردارانی که از کندوهای عایق بندی شده به خوبی استفاده می کنند، موفقیت خود را تنها با ورودی های پایین و تهویه پایین در زمستان گزارش می دهند.

مانند بسیاری از چیزهای زنبورداری، بهترین عملکرد بسته به محل استقرار شما میتواند متفاوت باشد و مفید خواهد بود که با زنبورداران با تجربه دیگری که در شرایط محلی شما و شیوه های معمول، مشغول زنبورداری هستند، مشورت کنید.

نکته ای در مورد تغذیه
در حالی که گزینه‌های زیادی برای تغذیه زنبورهایتان هنگام شروع یک کلنی جدید یا آماده کردن کندو برای فصل زمستان وجود دارد ، که می توانید انجام دهید . تغذیه در ورودی شما با استفاده از شربتخوری ورودی ، باید با احتیاط انجام شود.

استفاده از شربتخوری های ورودی راحت است. شما به راحتی می توانید سطح باقی مانده از خوراک را ببینید و پر کردن مجدد آن نیز آسان است. با این حال برای کندوهای ضعیف تر و به ویژه در زمان کمبود (زمانی که منابع طبیعی شهد به راحتی در دسترس نیستند) اغلب دعوتی آشکار برای سرقت هستند. در نتیجه استفاده از این نوع شربتخوری ها تنها زمانی که احتمال سرقت کمتر است ، گزینه بهتری باشد .

نتیجه
داشتن قابلیت پیکربندی و تنظیم ورودی های کندو می تواند هم برای زنبورها و همچنین زنبوردار در طول فصل زنبورداری مفید باشد. اغلب اوقات شما نیاز دارید که رویکرد خود را در فصول مختلف سال تنظیم کنید، و داشتن توانایی تنظیم ورودی‌ها و انعطاف‌پذیر ماندن در طول فصل می‌تواند بسیار مفید باشد.

به عنوان مثال در روزهای کمبود تابستانی که فعالیت های دزدی رایج تر است، توانایی کاهش اندازه ورودی ها به کلنی های شما در هنگام دفاع از کندو در برابر زنبورهای دیگر کمک می کند. از سوی دیگر اگر در حال درمان کنه های واروآ هستید، این درمان ها گاهی نیاز به حداکثر تهویه کندو دارند، بنابراین داشتن قابلیت افزایش آسان تهویه (از طریق ورودی های خود) در این زمینه کمک کننده خواهد بود.

در طول زمستان، پیکربندی ورودی شما ، یک انتخاب شخصی است و به تجهیزات شما (به خوبی عایق بندی شده یا اصلاً عایق نشده)، و همچنین موقعیت مکانی (شمال یا جنوب)، و آب و هوای زمستانی منطقه شما بستگی دارد.ممکن است انتخاب ورودی کندوهای شما در طول فصل تغییر کند، پیکربندی ورودی شما ممکن است از کاملاً باز با چندین ورودی برای حداکثر جریان هوا در آن روزهای گرم تابستان تا یک ورودی کاهش یافته در طول تابستان برای جلوگیری از سرقت تنها چند هفته بعد متفاوت باشد. در حالی که زنبورها با این موضوعات سازگار هستند و احتمالاً قادر خواهند بود با هر ورودی که به آنها بدهیم کار کنند، بدون توجه به فصل با صرف کمی زمان برای فکر کردن به ورودی‌های شما در طول سال، می‌توانیم کندویی بسازیم تا به زنبورهایمان در شرایط مختلف کمک کند.